تعمییر و نگهداری آسانسور

آسانسور ها از مهم ترین و کاربردی ترین اجزاء ساختمان به شمار می روند.در دهه‌های گذشته آسانسور‌ها بسیار حادثه‌ساز بودند و سالانه چندین تن جان خود را به خاطر نقص در عملکرد آسانسور‌ها از دست می‌دادند‌.
این امر مسئولین را به فکر واداشت و پس از بررسی‌های فراوان متوجه شدند که بسیاری از این حوادث به‌خاطر برخوردارد نبودن آسانسور ها از سرویس‌ و نگهداری مناسب به‌وجود آمده است.
با سرویس آسانسور به راحتی می توانید مشکلات احتمالی را حل کرده و کارکرد دستگاه را بازیابی کنید. همچنین با نگهداری صحیح این وسیله، صدمات را به حداقل رسانده و همیشه آن را در بهترین حالت نگهداری خواهید کرد. در ادامه به بررسی چگونگی سرویس و نگهداری آسانسور می پردازیم.
آسانسورها معمولا از موتورهای برقی استفاده می کنند که قابلیت هدایت کابل های کششی ، سیستم های وزنه متعادل کننده و پمپاژ مایع هیدرولیکی برای بلند کردن پیستون استوانه ای را دارند. سرویس و تعمیر و نگهداری آسانسورها اگر به موقع و سر وقت انجام شود ، هیچ خطر جدی ساکنین آن ساختمان را تهدید نخواهد کرد.

تعمیر و سرویس آسانسور

مزایا و نکات مربوط به سرویس و نگهداری آسانسور

  • سرویس آسانسور در فواصل زمانی مشخص
    استهلاک کمتر قطعات آسانسور
    بازسازی و تعویض قطعات در فاصله زمانی بیشتر
    استفاده از بیمه استفاده کنندگان آسانسور در هنگام بروز حادثه
    عدم توقف اضطراری آسانسور به علت خرابی
    رفع خرابی های آسانسور به صورت رایگان
    امنیت و راحتی استفاده کنندگان از آسانسور

سرویس آسانسور، مهم ترین اقدام پس از نصب آسانسور می باشد. اگر قصد سرویس آسانسور و یا تعمیر و نگهداری آسانسور خود را دارید، لطفا با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید. شرکت الماس آسانسور به عنوان شرکتی مطرح در زمینه سرویس و نگهداری اسانسور در تمام نقاط ایران، به عنوان یکی از بهترین شرکت های آسانسور در تهران شناخته شده است.

مهمترین قطعات آسانسور عبارتند از:

تعمیر آسانسورتعمیر و سرویس آسانسور

تعمیر و سرویس آسانسور باید چند وقت یک بار انجام شود؟ برای جلوگیری از خطرات غیر قابل جبران جانی و مالی باید به آسانسور ها توجه بیشتری داشت، معمولا به صورت استاندارد هر آسانسور باید حداقل 1 ماه یک بار مورد برسی قرار گیرد و در صورت نیاز سرویس و تعمیرات لازم توسط شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور انجام شود.

هر چند شاید مشکلات موجود در آسانسور از دید شما بسیار کوچک و غیر مهم باشند، اما سرویس و تعمیر اشکالات موجود در آسانسور حتی کوچکترین اشکالات را نباید به روز ها و ماه های آینده موکول کنید، این اشکالات و خرابی ها در آسانسور باید هر چه سریعتر رفع شود.
سرویس آسانسور از لحاظ قانونی و فنی باید ماهیانه، توسط یک سرویسکار آسانسور مجرب انجام شود.
نگهداری آسانسور به معنای داشتن قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور با یک شرکت معتبر سرویس نگهداری آسانسور است.

تعمیر و سرویس آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور چیست؟

منظور از سرویس و نگهداری آسانسور، بررسی قطعات آسانسور و نظارت کلی بر عملکرد آن است.
هر سیستمی بعد از نصب شدن نیاز به نگهداری و سرویس دارد، و این کار سبب عملکرد بهتر دستگاه و ایمنی آن در حین کار خواهد شد.
توجه داشته باشید که خدمات نگهداری آسانسور به اندازه نصب آسانسور اهمیت دارد و لازم است به اندازه نصب برای آن وقت صرف شود.
برخی از افراد گمان می‌کنند هزینه سرویس و نگهداری آسانسور غیرضروری و اضافی‌ست و تنها زمان خرابی آسانسور برای تعمیر آسانسور هزینه می‌کنند، آن‌هم از سر ناچاری.
آنها فقط برای رفع خرابی آسانسور اقدام می‌کنند نه سرویس آسانسور.

اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور

نگهداری آسانسور شما ، چه در یک آسمان خراش اداری شرکتی و چه در آپارتمان ، برای تمدید طول عمر واحد و ایمن نگه داشتن مسافران بسیار مهم است. نگهداری منظم بخشی از مسئولیت شما به عنوان مدیر املاک یا مالک است که توسط شهر یا شهر محلی شما موظف است. برای نگهداری و تعمیر منظم آسانسور از یک حرفه ای استخدام کنید ، اما قبل از انجام این کار ، در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

تعمیر و سرویس آسانسور

نحوه کارکرد آسانسور چگونه است ؟

قاعده کلی عملکرد آسانسور شبیه به سیستم قرقره بالابر است که برای بیرون کشیدن آب از چشمه استفاده می شود. تنها فرق سیستم آسانسور با قرقره بالابر این است که قرقره به صورت دستی اداره می شود ، در حالی که آسانسور از مکانیزم های پیشرفته ای برای تحمل بار استفاده می کند. در اصل آسانسور یک جعبه فلزی در ابعاد مختلف است که به یک طناب فلزی بسیار سخت متصل شده است. این طناب از چرخ قرقره آسانسور در قسمت موتورعبور می کند. در اینجا چرخ قرقره همانند چرخ در سیستم قرقره بالابر دستی است و کار آن محکم نگه داشتن طناب فلزی می باشد. این سیستم توسط یک موتور قابل اجرا است. هنگامی که سوئیچ روشن است و آسانسور بالا و پایین می رود یا متوقف می شود ، موتور می تواند فعال شود.

سرویس و نگهداری آسانسور عبارتست از بازیینی کلی قطعات نصب شده و نظارت مستمر بر عملکرد کلی سیستم پس از نصب آسانسور، بطور کلی هیچ سیستم یا مکانیزمی وجود ندارد که نیازمند سرویس و نگهداری و بازبینی دوره ای نباشد به ویژه سیستمهایی که ایمنی آنها نقش اساسی در عملکرد کلی سیستم ایفا می نماید و خرابی آنها باعث خطرات احتمالی جانی می گردد. از اینرو اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور کمتر از اهمیت نصب آسانسور نبوده و یک آسانسور صرفنظر از نوع آن و شرکت سازنده آن ، می بایست بطور منظم و حداقل ماهانه یک بار توسط شخص یا اشخاص متخصص تحت بازرسی منظم قرار گیرد.

تعمیر و سرویس آسانسور

بررسی دلایل ایجاد نقص در سیستم آسانسورها

هر آسانسور برای اینکه بتواند به طرز صحیح به فعالیت خود ادامه دهد، نیازمند رعایت اصولی فنی است تا کارایی آن مختل نشده و بالاترین کیفیت را از آن شاهد باشیم. در اینجا به مواردی از آن اشاره می‌کنیم:

  • تعیین ظرفیت به ازای هر نفر
  • میزان سرعت
  • مقدار ارتفاع
  • کنترل درب‌ها
  • مکان قرارگیری آسانسور
  • ولتاژ برق
  • و …

تغییرات ناگهانی ولتاژ و قطع برق

تغییرات ناگهانی ولتاژ برق می‌تواند بر کارایی صحیح آسانسورها تأثیر نامطلوب گذاشته و قطع‌های پی‌درپی آن باعث خرابی و ازکارافتادگی این تجهیزات ساختمان‌ها گردد.
افت فشار برق نیز به هر دلیلی رخ دهد امکان عملکرد مثبت را از این سیستم‌ها صلب نموده و گاه به حدی می‌رسد که نیاز به یک متخصص به‌منظور عیب‌یابی و رفع آن احساس می‌شود.

بروز مشکل در سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی

استفاده فراوانی که از آسانسور در ساختمان‌ها با تعداد واحدهای زیاد می‌شود، به طبع خرابی سیستم‌های الکتریکی و البته مکانیکی را به دنبال دارد.
متخصصین خدمات سرویس و نگهداری آسانسور شرق تهران در برطرف نمودن این مشکلات نقش بسزایی دارند و در تشخیص به‌موقع و جلوگیری از توقف و بهبود عملکرد این تجهیزات کمک شایانی می‌نمایند.
به‌هرحال یافتن مشکل اصلی ازکارافتادن و یا حتی کند کار کردن آسانسور شاید بیشترین انرژی و تمرکز افراد متخصص در این زمینه را به خود اختصاص ‌دهد و عیب‌یابی مهم‌ترین بخش کار باشد که در صورت درست تشخیص داده شدن می‌توان امید داشت آسانسور مدت‌ها بدون کوچک‌ترین مشکلی به فعالیت خود ادامه دهد.

تعمیر و سرویس آسانسور

نکات مهم در سرویس و نگهداری آسانسور

تغییر ناگهانی ولتاژ برق: ممکن است بصورت ناگهانی ولتاژبرق قطع و وصل شود و این نکته کارکرد آسانسور را با مشکل رو به رو می کند. برای حل این مشکل باید به یک تعمیرکار آسانسور حرفه ای مراجعه کنید.

استفاده بیش از ظرفیت دستگاه: هر آسانسور مقدار معینی وزن و یا افراد را جا به جا می کند. زمانی که این عدد بیشتر شود، عملکرد آن مختل می شود. مسافر زیاد، فشار آوردن به درب های دستگاه، فرسوده شدن قطعات، کیفیت پایین اجزاء به کار رفته در آن و باربری با آسانسور چنین صدماتی را به بار خواهد آورد.

خرابی سیستم و اتصالات دستگاه: آسانسور بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است اتصالات آن و یا بخش های مکانیکی از کار بیافتند. این می تواند به خطر خرابی قطعات و یا استفاده ی نادرست از آن باشد. در هر حال تشخیص مشکل و حل آن باید توسط تعمیرکار آسانسور انجام شود. برای ایم کار مجموعه ای کمک بخواهید که در این زمینه فعالیت دارد زیرا استفاده از افراد بی تجربه باعث بیشتر شدن هزینه ها و بزرگ شدن مشکل خواهد شد.
انجام بازرسی های روزانه: این مورد را با سیاهه های مربوط به روزانه آسانسور خود مطابقت دهید ، و هرگز این کار را فراموش نخواهید کرد! هنگام بازرسی از آسانسور خود ، اطمینان حاصل کنید که هیچ خرابکاری و همه چیز در شرایط عادی کار نیست. حتی کوچکترین تغییرات را رعایت کنید تا از هر الگویی چشم خود را دور نگه دارید.

بررسی تجهیزات نادرست: لامپ ها و برخی تجهیزات ممکن است به مرور زمان خراب شوند و نیاز به تعویض داشته باشند. استفاده از قطعات آسانسور نامرغوب به آساسور لطمه خواهد زد. بهتر است از قطعات استاندارد و با کیفیت برای سرویس و تعمیر آسانسورتان استفاده کنید.

استفاده از تمیز کننده های صنعتی ، مکانیسم های داخلی آسانسور در هنگام استفاده از ماده غیرمنتظره یا خشن مستعد خوردگی است. پاک کننده های قوی صنعتی می توانند باعث خوردگی شوند و منجر به خرابی مکانیکی داخلی شوند. بهتر است از استفاده از پاک کننده ها در آسانسورها به طور کامل خودداری کنید ، مگر اینکه تمیز کننده پیشنهادی از پیمانکار آسانسور خود برای استفاده داشته باشید. خدمات تعمیر آسانسور خود را دریافت کنید تا در مورد هر تمیزکننده مورد استفاده ، به شما اجازه ی این کار را بدهد.

بررسی سالم بودن اتاقک آسانسور : علاوه بر چک کردن قطعات مختلف و مهم آسانسور، اتاقک آن نیز باید موردبررسی قرار بگیرد. بخشی از تعمیر و نگهداری به معنای اطمینان از قفل و قفل اتاق دستگاه آسانسور است ، بنابراین هیچ کس بدون مجوز نمی تواند به این قسمت دسترسی پیدا کند. مطمعن شوید اتاق از نور کافی برخوردار است و از اتاق برای ذخیره سازی استفاده نمی شود . در این صورت خطر آتش سوزی در کمین خواهد بود.

اطمینان از کارکرد درست همه بخش ها : در سرویس آسانسور تمامی بخش ها و عملکرد های دستگاه ار جمله چراغ گودال یا چراغ بالا شکسته شده است یا نه ، قسمت بالای ماشین تمیز باشد ، گودال آسانسورخالی از آب یا زباله باشد ، دستگاه معکوس کردن درب به درستی کار میکند؟ ، سرویس آتش نشانی ناقص است ، چراغ اضطراری کار نمی کند ، اندازه گیری کابل مطابقت ندارد و محدود کننده درب از بین رفته است و تمامی مشکلات احتمالی دیگر باید بررسی شوند.

تعمیر و سرویس آسانسور

نکاتی در جهت نحوه سرویس و نگهداری آسانسور

آسانسور برای حمل آدم هاست نه وسایل. وسیله ها را با آسانسور جا به جا نکنید زیرا این کار به آن صدمه می زند. .
هوای آزاد به خاطر باز و بسته شدن دائمی درب ها ی آسنسور همیشه در جریان است. از فن تنها در موارد ضروری استفاده کنید زیرا روشن بودن دائم فن و چراغ آسانسور آن را مستهلک می کند.
شاسی را مکررا فشار ندهید. فشار دادن دائم دکمه فرقی در زمان آمدن آسانسور نخواهد داشت. فشار دادن مداوم دکمه در صورتی که نیاز به این کار نیست، این اقدام عمر مفید و کارکرد بهینه ی آن را کاهش می دهد.
به اندازه ی ظرفیت سوار شوید و از فشار آوردن به آسانسور و تکان دادن کابین آن خودداری کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و استعلام قیمت