راهنمای انتخاب آسانسور برای ساختمان 4 طبقه

اگر قصد دارید برای ساختمان چهار طبقه خود آسانسور نصب کنید حتما این مقاله را تا آخر بخوانید.

آسانسور برج میلاد
طی دهه‌های گذشته، زندگی شهری به شکل چشمگیری گسترش پیدا کرده است. امروزه با این گسترش نیاز به ساخت ساختمان‌های چند طبقه، برای رفع کمبود فضای شهرسازی بیش از پیش احساس می‌شود. یکی از اجزا اصلی ساختمان‌های امروزی، آسانسور می‌باشد. حتی تصور ساخت یک ساختمان چند طبقه بدون آسانسور نیز دشوار است.

مهمترین بخش آسانسور وزنه های تعادلی است که برای تعادل آن استفاده می شود. انواع وزنه های تعادلی آسانسور عبارتند از : وزنه چدنی آسانسور، وزنه فلزی اسانسور و …
در گذشته آسانسورها صرفا در اماکن و مراکز تجاری بزرگ نصب می­شدند اما اکنون با افزایش ارتفاع و طبقات در ساختمان­های مسکونی، ضرورت استفاده از آسانسورها در این مکانها بر کسی پوشیده نیست.

همانطور که مستحضر هستید طراحی آسانسور و نصب آسانسور باید طبق استانداردهای نصب آسانسور انجام شود که در بخش مربوطه بطور کامل بیان کردیم. البته در این رابطه باید توجه نمود که قبل از نصب آسانسور باید حتما فضای مناسب برای حرکت آسانسور و نصب قطعات آسانسور و نصب بخشهای مختلف آسانسور در نظر گرفته شود که مهمترین این فضاها فضای چاه آسانسور و فضای موتورخانه آسانسور است که متاسفانه در بسیاری از ساختمانها مشاهده می شود که در هنگام ساخت ساختمان این فضاها کارشناسی دقیق نمی شود و طبیعتا در هنگام نصب آسانسور مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

چه نوع آسانسوری را برای خرید انتخاب کنیم؟

قبل از این که به معرفی چند مدل از محبوب‌ترین انواع آسانسور بپردازیم، ابتدا لازم است که ببینیم آسانسور را برای چه کاربری لازم داریم. بسیار مهم است که نوع آسانسور انتخابی ما با ساختمان و کاربری آن همخوانی داشته باشد. البته شرکت آسانسوری که وظیفه ساخت و اجرای پروژه شما را بر عهده دارد، قبل از شروع کار با بررسی‌های دقیق توسط کارشناسان خود، بهترین گزینه برای ساختمان شما را معرفی خواهد کرد.

اولین قدم برای انتخاب و خرید آسانسور، انتخاب یک شرکت آسانسور معتبر می‌باشد. فراموش نکنیم که آسانسور‌ها مستقیماً با ایمنی و سلامتی ما سر و کار دارند. متأسفانه بسیاری از مردم برای صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت ساختمان خود، به شرکت‌های کوچک و نامعتبر نصب آسانسور مراجعه کرده تا هزینه‌های خود را کاهش دهند. این امر نه تنها‌ ایمنی شما را به خطر میاندازد، بلکه در بلند مدت نیز باعث افزایش هزینه‌های شما به واسطه خرابی‌های مکرر آسانسور می‌شود.

استفاده از یک شرکت معتبر آسانسور به شما این اطمینان خاطر را می‌دهد که از محصول با کیفیت استفاده می‌کنید و هر زمان که نیاز باشد می‌توانید از خدمات پشتیبانی استاندارد و اصولی بهره‌مند شوید.

یکی دیگر از مواردی که باید قبل از انتخاب آسانسور به آن دقت کنیم، مقدار ظرفیت آن است. باید از خود سؤال کنید که قرار است چند نفر روزانه از این آسانسور استفاده کنند. حداکثر کاربری و فشاری که بر آسانسور می‌آید چقدر است؟ قطعاً آسانسوری که در یک ساختمان سه طبقه با مجموع ۶ واحد قرار دارد، با آسانسوری که در یک مجتمع مسکونی ۳۰ واحدی نصب شده است تفاوت دارد!

انتخاب صحیح و کارشناسی شده آسانسور مورد استفاده در ساختمان می‌تواند، علاوه بر بالا بردن عمر مفید آسانسور، از تحمیل هزینه‌های خرابی و نگهداری اضافه به شما جلوگیری کند.

در ادامه به برخی از مدل‌های آسانسور که محبوبیت بیشتری دارند اشاره خواهیم کرد.

فضای مورد نیاز سیستم آسانسور به سه بخش اصلی که در زیر آمده است تقسیم می شود

۱. فضای مورد نیاز در مقطع افقی
۲. فضای مورد نیاز در مقطع عمودی
۳. فضای مورد نیاز در موتورخانه

آسانسور برج میلاد

نکات مهم در هنگام خرید آسانسور

✔ وقتی که می خواهید برای یک ساختمان خرید آسانسور انجام دهید باید توجه داشته باشید باشید که این آسانسور برای چه تعدادی ار افراد می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

✔ آسانسور باید وزن مشخصی را تحمل کند و این با تعداد نفراتی که سوار آسانسور می شوند مشخص خواهد شد.

✔ معمولا طرفیت آسانسور ها درون آن ها نوشته می شود. به این صورت که ظرفیت آسانسور 5نفر معادل 350کیلوگرم. نباید تعداد نفرات و وزنی بیشتر از این وارد آسانسور شود.

✔ نکته ی مهم دیگری که باید از همان ابتدا در نظر گرفته شوذ این است که این آسانسور برای چه محیط و چه ساختمان با چه تعداد جمعیت و رفت و آمدی قرار است مورد استفاده قرار بگیرد؟ مثلا بارها اتفاق افتاده است که برای یک ساختما بزرگ و پرجمعیت یک آسانسور با ظرفیت کم کار گذاشته شده و یا سرعت رفت و آمد آسانسور پایین و کند است.

✔ در حالی که باید یک آسانسور با سرعت بالا و ظرفیت بالا برای این ساختمان در نظر گرفته می شد.

✔ متاسفانه بسیار دیده شده که در یک ساختمان شیک با لوازم و مصالح با کیفیت یک آسانسور ضعیف کار نصب شده است. شما برای خرید آسانسور باید علاوه بر این که به ظاهر زیبا و فریبنده ی یک آسانسور توجه می کنید باید به کیفیت فنی آن نیز توجه کنید.

آسانسور برج میلاد

آسانسور مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

مساله بسیار مهمی که باید به هنگام انتخاب یک آسانسور مناسب برای ساختمان به آن توجه شود، ویژگی های آن است. در واقع با وجود این ویژگی ها در آسانسورها می توان گفت که آن سیستم برای ساختمان مورد نظر می تواند مناسب باشد. در ادامه به بررسی این ویژگی ها پرداخته ایم. قیمت وزنه چدنی آسانسور

راحتی استفاده

می‌توان گفت بدیهی ترین ویژگی یک آسانسور مناسب، راحتی استفاده از آن است. یعنی کاربران و افراد بتوانند به راحتی از آن برای جابجایی خود و وسایلشان استفاده کنند. در این ارتباط یک سیستم آسانسور نباید آلودگی صوتی ایجاد کند و به هنگام بالا یا پایین رفتن کم ترین میزان سر و صدا را ایجاد کند. همچنین آسانسور به هنگام استفاده نباید لرزشی داشته باشد تا افراد دچار ترس و اضطراب نشوند.

کارایی و بازدهی بالا

از دیگر ویژگی های مهم یک آسانسور مناسب، کارایی و بازدهی بالای آن است. این ویژگی بدان معناست که طراحی و ساختار آسانسور به گونه ای باشد که بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن، تعداد افراد و حجم بار را با توجه به ظرفیت آن جابجا کند. یعنی امکان استفاده از بیشترین میزان ظرفیت در مدت زمان اندکی وجود داشته باشد. بازدهی مناسب ضمن صرفه جویی در انرژی، از اتلاف وقت افراد هم جلوگیری می کند.

دسترسی پذیر بودن

از دیگر ویژگی های مناسب برای آسانسورها، دسترسی راحت به آن است. یعنی هر گاه کاربر به آسانسور نیاز داشته باشد بتواند بدون هیچ مشکلی به آن دسترسی داشته و از آن استفاده کند. یعنی باید کاربر از این مساله اطمینان داشته باشد.

وجود ایمنی

قطعا یکی از ویژگی های بسیار مهم آسانسورها، وجود ایمنی در آن هاست. این مساله از مهم ترین و اساسی ترین ویژگی هایی است که هر آسانسوری باید از آن برخوردار باشد. از این رو در طراحی و تولید آسانسور باید به این ویژگی توجه اساسی شود تا پس از نصب و راه اندازی سیستم از بروز حوادث و سوانح حتی در کم ترین میزان آن هم جلوگیری شود و احتمال بروز آن ها هم به حداقل ممکن برسد.

انواع مختلف آسانسور

  • آسانسور هیدرولیکی
  • آسانسور روملس
  • نوع گیربکس دار
  • آسانسور گیرلس

آنالیز ساختمان برای انتخاب آسانسور

برای انتخاب نوع آسانسور آنالیز ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است.بر این اساس بایستی میزان ترافیک ساختمان ، تعداد توقف ، ابعاد چاهک ، نوع کاربری و برخی دیگر از آیتم ها را اندازه گیری نمایید. زیرا عدم توجه به این نکات می تواند موجب عدم تناسب آسانسور با ساختمان شود. لذا در مرحله اول می بایست برآورد صحیحی از شرایط داشته باشید. قیمت وزنه چدنی آسانسور

تعیین سرعت مناسب آسانسور

برای تعیین سرعت مناسب آسانسور باید اولا به تعداد طبقات ساختمان و در واقع تعداد توقف آسانسور است توجه نمود مثلا ساختمانی با 4 طبقه یک آسانسور 4 توقف محسوب می شود. بنابراین با توجه به این طبقات برای ساختمان های مسکونی و اداری-تجاری باید استاندارد زیر طبق دستورالعمل سازمان استاندارد آسانسور کشور در نظر گرفته شود .

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و استعلام قیمت