رایج ترین خرابی های آسانسور

شاید تا وقتی که آسانسور از کار نیفتد یا بارها و بارها ساکنان مجبور به استفاده از پله‌ها نشوند، هیچ‌کدام از ساکنان حاضر نباشند که به رنگ رخساره آسانسورشان نظری بیندازند. آسانسور خراب می‌شود، نه یک‌بار، نه دوبار… بارها و بارها؛ تازه آن هنگام است که مدیر ساختمان دست‌به‌کار می‌شود و به فکر تعمیر آسانسور می‌افتد! البته این بهترین سناریوست؛ شاهد سناریوهای بدتری هم در حوادث آسانسور بوده‌ایم.

بعضی از ما فکر می‌کنیم که آسانسور مثل جاروبرقی می‌ماند و تا آه از بساطش بلند نشود نیازی به نگهداری و سرویس آسانسور نیست؛ اما حقیقت ماجرا این نیست.
نکته: وزنه تعادلی آسانسور نقش خیلی مهمی در حفظ تعادل آسانسور ایفا می کند برای اطلاع از قیمت وزنه چدنی آسانسور وارد لینک شوید

به هر حال، اگر ساکنان و مدیر ساختمان شما هم توجیه نشده‌اند که نیاز به سرویس و نگهداری دوره‌ای آسانسور هست، خوب است حداقل رنگ رخساره یک آسانسور ناسالم را بیاموزیم تا هنگام بروز اختلال و خطر، با شاهد آوردن این نشانه‌ها، ساکنان را به اقدام هرچه‌سریع‌تر برای سرویس و نگهداری آسانسور مجاب کنیم.

آسانسور از جمله مواردی است که حضور آن در هر ساختمان چند طبقه‌ای لازم و ضروری است و کمک بسیاری به جابه‌جایی افراد دربین طبقات یک ساختمان می‌کند. آسانسورها به دلایل گوناگونی ممکن است دچار نقص یا ایراد شوند. در این مقاله قصد داریم تا انواع نقص یا خرابی آسانسور را تحت بررسی قرار دهیم.

کاربرد آسانسورها در ساختمان‌های مختلف

برای ساخت یک ساختمان چند طبقه، باید اصول و قواعد مختلفی را در نظر داشته باشیم؛ عموما برای اکثر ساختمان‌هایی که بیش از سه طبقه دارند، برای جابه‌جایی در بین طبقات مختلف ساختمان‌ها از آسانسور استفاده می‌شود.

در سالیان دور از آسانسورها در جهت جابه‌جایی و حمل بارها استفاده می‌شد و کاربرد اصلی آن برای جابه‌جایی انسان‌ها نبود. اولین نوع آسانسورها که آسانسورهای قرقره‌ای می‌باشند، یک سیستم دستی داشتند و از طریق حرکت دادن یک قرقره جابه‌جا می‌شدند.

این مدل از آسانسورها از امنیت کافی برخوردار نبودند و استفاده از آن‌ها، خسارات مختلفی را برای انسان‌ها به بار آورد. با پیشرفت تکنولوژی نسل جدیدی از آسانسورها با امنیت بسیار بالا و ظاهری جذاب روی کار آمدند، که کاربرد بسیاری جهت جابه‌جایی افراد و اشیاء مختلف در بین طبقات ساختمان‌ها داشته و حضور آن‌ها در هر ساختمانی به یک امر ضروری و حیاتی تبدیل شده است.

آسانسور برج میلاد

عوامل تاثیرگذار در پیشگیری از خرابی آسانسور

آسانسور امروزه یکی از وسایل جدا نشدنی از ساختمان ها و آپارتمان هاست. به دلیل افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش تعداد آپارتمان ها آسانسورها توانسته اند
عوامل تاثیرگذار در پیشگیری از خرابی آسانسور,آسانسور امروزه یکی از وسایل جدا نشدنی از ساختمان ها و آپارتمان هاست. به دلیل افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش تعداد آپارتمان ها آسانسورها توانسته اند. دریافت قیمت وزنه چدنی آسانسور
آسانسور امروزه یکی از وسایل جدا نشدنی از ساختمان ها و آپارتمان هاست. به دلیل افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش تعداد آپارتمان ها آسانسورها توانسته اند

آسانسور برج میلاد

10 مشکل رایج در عیب یابی آسانسور و بالابر

1- سنسورها
2- افزایش دما
3- توقف های ناگهانی
4- زمان انتظار زیاد
5- آسانسور در طبقه ای مانده و حرکت نمی کند
6- درب کشویی داخل آسانسور باز می شود اما درب بیرونی مربوط به طبقه باز نمی شود
7- موتور روشن نمی شود و و از مدار هیچ گونه جریانی عبور نمی کند
8- دمای موتور آسانسور یا بالابر پس از روشن شدن بالا می رود
9- هنگام استارت موتور آسانسور صدای زیادی شنیده می شود اما حرکت نمی کند
10- هنگام استارت موتور مدار به دلیل عمل نمودن فیوز قطع می گردد

آینه در آسانسور

علت خراب شدن آسانسور

به جرأت می توان گفت که بزرگترین علت ایجاد مشکل در آسانسور، بکار بردن قطعات نامرغوب، بی کیفیت و ارزان قیمت است. برخی از افراد برای کم کردن هزینه نصب آسانسور از این قطعات استفاده می کنند. استفاده از این قطعات نه تنها باعث کارکرد نرمال آسانسور نمی شود، بلکه باعث فرسودگی زود هنگام آسانسور شده و آن را برای تعمیر های پی در پی آماده می کند. گاهی استفاده های ناصحیح از آسانسور نیز باعث خرابی و بروز اشکالاتی در آسانسور می شود. با زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات و استاندارد های آسانسور فقط باعث بروز حوادث ناگوار در آسانسور می شویم که در این صورت باید ضررها و دردسر های فراوانی را متحمل شویم. با سرویس و نگهداری به موقع آسانسور خود توسط افراد متخصص می توانیم سال ها با خیال راحت از آن استفاده کنیم.

انواع وزنه های تعادلی عبارتند از:

پیشگیری از خرابی آسانسور

خرابی آسانسور برای صاحبان ساختمان و کابران می تواند مشکل ساز باشد. آسانسورها ابزار بسیار مهمی در جابجایی افراد و کالا هستند و نگهداری و پیشگیری از خرابی می تواند کمی سخت و پیچیده باشد. زمانی که آسانسور خراب می شود، ساختمان صرف نظر از این که واحد مسکونی است یا هتل، دفتر اداری و یا فرودگاه، با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد.

آسانسور برج میلاد

در نظر گرفتن برنامه تعمیر و نگهداری دقیق

برای اجرای یک برنامه دقیق تعمیر و نگهداری از آسانسور، نیاز است که تجهیزات توسط متخصصین مربوطه، به طور مرتب بررسی و کنترل شود. این بررسی باید در راستای برنامه توصیه شده از طرف سازنده سیستم باشد که با توجه به قدمت، میزان استفاده و شرایط نگهداری آسانسور تنظیم می شود.

انجام منظم بررسی ها این اطمینان را به شما می دهد که به سرعت بتوانید قطعات یدکی را تامین کنید. اگر این برنامه به درستی انجام شود، قطعا مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

بهبود و افزایش طول عمر آسانسور
افزایش اطمینان و ایمنی هنگام استفاده از آسانسور
کاهش احتمال خرابی آسانسور
بازبینی قانونی

مهم‌ترین علل خرابی آسانسور

جلوگیری از بسته شدن درب‌ها توسط افراد
کشیدن درب آسانسور قبل از رسیدن کابین به طبقه
وارد کردن ضربه به درب‌ها و کف آسانسور
بی‌توجهی به صداها و لرزش‌های غیرعادی و هشدار دهنده
توجه نکردن به ظرفیت آسانسور و حمل بارهای سنگین توسط آن
استفاده از آسانسور توسط کودکان برای بازی
فرسوده و قدیمی بودن قطعات
استهلاک قطعات به دلیل نصب غیراصولی
انجام ندادن سرویس آسانسور بطور منظم
استفاده از تعمیرکار متفرقه که دارای تخصص کافی در این زمینه نمی‌باشد
وجود خرابی در برد تابلو فرمان و برد درب
هر یک از موارد گفته شده از عوامل مهم خرابی آسانسور می‌باشند که باید در هنگام سرویس و تعمیر آسانسور آن‌ها را مورد بررسی قرار داد.

قیمت وزنه چدنی آسانسور

چه زمانی به تعمیرات آسانسور نیاز است؟

یکی از مهمترین سوال های بسیاری از افراد را دقیق ترین زمان برای تعمیر آسانسور شکل داده است که در این مورد می توان گفت، هر وقتی که شاهد عملکرد متفاوت در آسانسور شدید، می توانید اقدامات مربوط را برای تعمیر آسانسور انجام دهید. اگر شما نتوانید در زمان مناسبی اقدام به تعمیرات مورد نظر خود داشته باشید، ممکن است بسیاری از قطعات آسانسورها آسیب دیده و هزینه های بسیار بالایی را برای شما به وجود آورد.

نحوه انجام تعمیرات در قسمت های مختلف آسانسور

در این بخش به توضیح نحوه انجام تعمیر آسانسور برای قسمت های مختلف آن پرداخته ایم. به این منظور لازم است برای انجام تعمیرات قسمت های مختلف در آسانسور به صورت تخصصی باید از خدمات شرکت معتبر تعمیر آسانسور استفاده کنید.

در قسمت کابین، چنانچه ترک خوردگی، شکستگی، کج شدن و …. مشاهده شود باید مورد تعمیر قرار گیرد. به این صورت که اگر کابین از حالت عادی خارج شده و هر گونه تغییری داشته باشد، ایمنی آن دچار اختلال شده و باعث به خطر افتادن امنیت کاربران می شود. در این صورت به محض مشاهده هر گونه تغییر حالتی در کابین باید فورا نسبت به رفع عیب و خرابی آن اقدام شود.
قسمت دیگر در تعمیر آسانسور مربوط به تابلو برق آن است که ممکن است به هر علتی دچار خرابی شود. از این رو در صورتی که احتمال خرابی این قطعه وجود داشته باشد، باید به بررسی و کنترل سالم بودن سیم ها، کابل ها، فیوزها و کلیدهای برق بپردازید و در صورت خرابی سریعا نسبت به رفع عیب بپردازید. برای مثال در صورت آسیب دیدگی و ترک خوردن سیم ها و کابل ها که روکش آن ها نیز ممکن است از بین رفته باشد، باید فورا نسبت به جایگزینی آن ها با سیم ها و کابل های نو اقدام کنید.
قسمت دیگری که به تعمیرات آسانسور مربوط می شود، قطعات مکانیکی و حرکتی سیستم است. قطعاتی از قبیل سیم بکسل ها، فلکه هرزگرد، گاورنر، قلاب سر بکسل، وزنه تعادل، ریل ها و ….. از جمله قطعات مکانیکی و حرکتی آسانسور هستند. در صورتی که به هر علتی این قطعات دچار آسیب، شکستگی و خرابی شوند، باید نسبت به تعمیر و رفع عیب آن ها اقدام شود. البته بازدید این قطعات کار تکنسین ها و تعمیرکاران حرفه ای و ماهر آسانسور است که با دقت به بررسی و کنترل سالم بودن آن ها بپردازند. از این رو نباید خودسرانه نسبت به بازدید و حتی تغییر و تعمیر قطعات پرداخت. زیرا امکان بروز حوادث جانی و مالی بسیاری وجود دارد.
قسمت چهارم، موتور و قطعات وابسته به آن است. موتور آسانسور دستگاهی الکترومکانیکی است که با کار کردن خود نیروی مورد نیاز برای حرکت آسانسور را تولید می کند. وقتی این دستگاه دچار خرابی و آسیب شود، کل آسانسور از کار می افتد. از این رو بازدید دوره ای و کنترل موتور آسانسور از اهمیت خاصی برخوردار است. در صورت خرابی و حتی سوختن بخش هایی از موتور، باید از خدمات یک شرکت معتبر آسانسور استفاده کنید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

2 در مورد “رایج ترین خرابی های آسانسور”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و استعلام قیمت