همه چیز درباره آسانسور

همه آن چیزی که باید درباره آسانسور بدانید

آسانسور در واقع اتاق متحرکی است که از آن برای جابه جایی مسافر استفاده می شود. آسانسور کاربردهای مختلفی دارد که بیشترین کاربرد آن در ساختمان های بالای 3 طبقه است.

نحوه محاسبه وزن های تعادلی

آسانسورها معمولا دارای یک اتاق هستند که به آن کابین گفته می شود. کابین آسانسور توسط کابلی آویزان شده است که به وسیله آن بیان طبقات مختلف افراد جابجا می شوند.

شرکت پامیر آسانسور تولید کننده انواع قطعات آسانسور می باشد که شما می تواند انواع وزنه تعادلی آسانسور، وزنه گالوانیزه آسانسور را از ما خریداری کنید.

یکسری از آسانسورها هستند که به آن بالابر می گویند که در واقع برای جابجایی بار از آن استفاده می شود. این نوع از آسانسورها مناسب جابجایی افراد نیست چون نوع طراحی آن طوری است که ایمنی لازم را ندارد.

تقسیم بندی آسانسور

آسانسورها دسته بندی های مختلفی دارند که با توجه به نوع استفاده و محل استفاده دسته بندی می شوند که عبارتند از:

  • بالابرهای بیمارستانی تخت بر
  • بلابرهای بیمارستانی برانکاردبر
  • مسافربر

نحوه محاسبه وزن های تعادلی

معمولا به آسانسور های نوع سوم، خدماتی نیز گفته می شود. معمولا در آسانسورهای بالابر امکان سوار شدن افراد وجود ندارد. زیرا طراحی درب و کابین آن متفاوت می باشد.

بالابرها به طور کلی در دو دسته قرار می گیرند. بالابرهایی که فقط مخصوص جابجایی اشخاص هستند و بالابرهایی که مخصوص بار و کالا هستند و اشخاص حق استفاده از آن ها را ندارند.  طراحی و ساخت آسانسورها نیز با توجه به این دسته بندی صورت می گیرد.

بالابرهای با توجه به ظرفیت و سرعتی که بین طبقات جابجا می شوند دسته بندی متفاوتی دارند. در واقع ظرفیت این آسانسورها بر حسب کیلو گرم دسته بندی می شوند.

متداول ترین این ظرفیت ها عبارتند از:

  • ظرفیت 4 نفره، 300 کیلو
  • ظرفیت 6 نفر، 450 کیلو
  • ظرفیت 8 نفره، 600 کیلو
  • ظرفیت 10 نفره، 750 کیلو
  • ظرفیت 13 نفره، 1000 کیلو
  • و …

بیش از یک دهه از عرضه آسانسوری جدید و جالب توسط یکی از بزرگترین تولید کنندگان آسانسور جهان می گذرد. این آسانسور جایگزین مناسبی بود برای آسانسورهای قدیمی و سنتی، این آسانسورهای تازه وارد آنقدر جالب و جذاب بود که در همان اوایل حضور، به آن “ارابه موسیقی” نام نهادند. این آسانسور به نام Machine Room Less یا اختصاری MRL نامیده شد.

آسانسورها بعد از مدتی توانستند خیلی پیشرفت کنند و نقش مهمی در صنعت ساختمان سازی داشته باشند.

ویژگی های یکی آسانسور خوب

یک آسانسور خوب ملاک های زیادی را دارد که ما در اینجا به تعدادی از آن اشاره می کنیم. اولین مورد عدم آلودگی صوتی است. یعنی اینکه سر و صدای کمی داشته باشد. هنگام جابجایی بین طبقات لرزش نداشته باشد و نلرزد. بازدهی بالای داشته باشد.

منظور ما از بازدهی مناسب بودن ساختار آن با ساختمان می باشد که در واقع جوابگوی مسافران باشد و از نظر ظرفیت و جوابگوی مناسب باشد.

در دسترس بودن ویژگی مهم دیگر یک بالابر خوب است. مقصود از دسترس بودن درواقع تأمین این اطمینان در کاربر است که می‌تواند در اوقات به‌هنگام نیاز از آن استفاده کند. ویژگی مهم دیگری که بی‌تردید یکی از ضروری‌ترین و اساسی‌ترین ویژگی‌های هر آسانسوری به‌شمار می‌آید، ایمنی است.

لاوه بر این یک آسانسور خوب باید بازدهی مناسبی داشته باشد و ساختار و طراحی آن به گونه ای باشد که بتواند پاسخگوی نیاز افراد از لحاظ سرعت و ظرفیت باشد. آسانسورهایی که بهترین بازدهی ممکن را دارند می توانند به میزان قابل توجهی از اتلاف وقت جلوگیری نمایند.

زمانیکه فرد به مقابل درب آسانسور می رسد بدون معطلی و اتلاف وقت وارد کابین آسانسوری می شود که پایانه به او معرفی کرده است. این سیستم با حذف حرکت های اضافی آسانسورها، ضمن اینکه وقت مسافرین در ترافیک پشت درب آسانسور هدر نمی رود. (چون ترافیکی وجود ندارد.) از بالا و پائین رفتن های مکرر و اضافی آسانسورها هم جلوگیری می کند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و استعلام قیمت